maanantai 5. tammikuuta 2015

Kolmen päivän päästä minunlla on neljäs säätö ja minulla on selvä käsitys siitä kuinka haluan että eri taajuuksia tuottavat elektrodit säädetään.

Tiedän että neljä matalinta, eli että ensimmäiset 4 elektrodia jotka tuottavat matalia ääniä, aiheuttavat kaikua jota koen mölyksi.
On ollut ihanaa kuulla matalimpia ääniä kuin mitä ykkösellä pystyn kuulemaan mutta nyt olen nauttinut riittävästi. Möly peittää puheen!

Oletan että kakkosella kuuleminen on kehittynyt nyt jo sen verran selkeäsksi että osan erottaa paljon paremmin kun kuukausi sitten mitä kuulen. Siksi aion ehdottaa että, jos vähennetään 4 ensimmäsiten elektrodien volyymiä, voidaan nostaa muiden elektrodien ( joita tarvitsen kuullakseni puhetta)  volyymiä. Silloin todennäköisesti s-kirjain alkaa suhisemaan häiritsevästi mutta niinhän minulle on käynyt myös aikoinaan ykkösen kohdalla.

Silloin saimme tilanteen hallintaan hakemalla mikä elektrodi oli se joka aiheutti suhinan. Eikä se ollut vaikeaa. Kuuntelin yksi elektrodi kerrallaan kun säätäjä puhui.
On tietysti säätäjälle haasteellista puhua puhumistaan kunnes minä olen analysoinut mitä kuulen mutta kyllä se onnistui.
Löydettyämme suhinaa aiheuttava elektrodi, muistakseni se oli nr 10 tai 11 (MedElissähän on 12 elektrodia), suljimme sen kertakaikkiaan jolloin pystyimme nostamaan muiden elektrodien volyymiä vapaasti.


Katsotaan torstaina olenko ajtellut tämän asian oikein? siitä keskustelemme Insinöörin kanssa.

Olen edelleen kuunnellut radiota. Mutta koska minulla on vain yksi audiokenkä Comfort Audion dt 20
en pysty kuuntelemaan molempia korvia käyttäen, sikäli tässä vaiheessa aivan hyvä asia koska silloin minun on pakosta harjoiteltava ´uutta korvaa`.
Molempia korvia käytän sitten telkkaria kuunnellessa Sennheiserin body packillä . Tässä huomaan miten eri paria korvani vielä ovat. Jotta kokisin että kuulen tasaisesti molemmilla korvilla joudun vääntämän kakkosen volyymiä täysille ja vastaavasti vähentämään volyymiä reippasti ykkösestä.
Eiköhän päämäärä ole, että molempiin säädetty volyymi on tasapainossa siten että laitan vain Sennheiserin päälle ja sen rattaasta säädän volyymin.

Tuossa on MedElin kaukosäädin, FineTuner.
-Alimmassa nappularivissä on  vasemman implantin säätönappi, oikealla oikean ja keskellä  implanttien yhteinen säätönappi.
-Seuraavassa rivissä ( edellisen yläpuolella) valitaan mikrofoni (M) , mikrofoni/induktio (MT) ja lopuksi pelkkä induktio(T).
-Keskirivissä, tummalla pohjalla on neljä ohjelmapaikkaa.
-Ylhäällä vasemmalla volyymi + ja - sekä vastaavasti oikealla napit joissa korvankuva josta valitaan kuinka laajalta alueelta implantti kerää ääniä.
-Keskimmäisestä napista ylärivissä palutetaan molemmat implanti henkilökohtaisille perus säädöille.

Yhden implantin käyttäjänä en käyttänyt kaukosäädintä juurikaan muulloin kuin silloin kun kuuntelein televisiota.
Nyt tämä kapula on jatkuvassa käytössä. Kaikki nappulat ovat käytössä kun haen hyvää ohjelmaa ja säätöä erilaisiin tilanteisiin. Tosin ykkösimplantin kohdalla en säädä juurikaan muuta kun volyymiä mutta kakkosen kaikki ohjelmat ovat sitäkin enemmän kokeilussa.

Olen jo päässyt niin pitkälle että minulla on selvä käsitys siitä mitä ohjelmaa minun kannattaa käyttää milloinkin ja minun on peruttava käsitykseni siitä ettei ohjelmien eri käyttötarkoitukset täytä virkaansa!
Ja siksi minulle on nyt haasteellista olla selvillä missä taskussa kaukosäätimeni milloinkin on jotta voin sitä nopeasti räpliä tarpeen tullen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti