maanantai 29. syyskuuta 2014

Viikko on mennyt aktivoinnista ja nyt oli aika säätää kakkosta toisen kerran.

Mitä olen sitten kullut kuluneena viikkona?
Tekniset äänet koen kuulleni hyvin. Uutisia olen pystynyt apulaitteilla, kuten induktio ja FM-laite seuraamaan kovalla keskittymisellä ja koska useat sanat ovat jääneet epäselviksi kuunteleminen on ollut uuvuttavaa.
Ihmisen puhe ´normaali oloissa` on ollut lähes mahdoton seurata pelkällä kakkosella. Kun taas molempia implantteja käyttäen olen kokenut äänimaailman elävämpänä ja avarampana. Parhaiten huomaan sen kun otan kakkosen pois jolloin ´avaruus` häviää.

Tänään aloitettiin taas tekemällä kuulontutkimus.
Huomasin jopa itse että sekoitin tinnitus-äänet ja testi-äänet. Mieleeni tuli että voisin saada selvää millä taajuudella minun tinnitus-äänet ovat niin selkeästi olin pihalla kuunnellessani määrättyä elektrodin ääntä.
Kuulontutkijakin kysyi onko minulla tinnitusta ja myöntäessäni että on hän sanoi huomanneensa sen. Olin helpottunut!

Kuulokäyräni ei ollut muuttunut kovin paljon, hivenen kuulin äänet nyt pienemmällä voimakkuudella.

Minulla oli myös aika puheterapeutille ja hänen kanssaan teimme oikein valaisevia testejä. Testasimme kuinka hyvin kuulen vokaaleja ja konsonantteja. Kuulin osan molemmista mutta oli myös useampi jota en pystynyt erottamaan toisistaan kun ne kaikki kuulostivat mmmm-ltä.
Seuraavaksi testasimme kuulenko sanoja. Päätimme testata sekä ruotsinkielisiä, koska ruotsi on äidinkieleni,  että suomenkielisiä sanoja. Vaikka suomenkielessä on elementtejä jotka tekevät sanojen kuulemisen helpommaksi voiton vei äidinkieleni ruotsi. Ei merkittävästi mutta kymmenestä sanasta sain ruotsista selvää 3 sanaa ja suomesta 2.
Viimeinen testi käsitti lauseita. Niitäkin oli kymmenen josta sain selvää 6.
 Lopputulos oli rohkaiseva. Kuulen mutta en saa vielä selvää.
Ja senhän minä jo tiesin.
Enää oli tälle päivälle jäljellä se hauskin osa, eli säätäminen.

Insinööri kertoi heti että Sonnet-prosessori oli tullut ja että vaihdamme nyt siihen.
Säädöissä mentiin edellisen kaavan mukaan ja koska mitään kovin suuria vahvuus eroja en pystynyt huomaamaan elektrodien välissä keskityimme korjaamaan pienet erot.
Neljän elektrodin ryhmissä kävimme ne läpi. Jo ensimmäisessä huomasin että jokin on outoa koska kolmannen ja neljännen elektrodin äänenväri oli niin poikkeava toisistaan etten osannut erottaa kuulenko ne yhtä vahvoina.

Siinä sitten toistettua näitä neljä elektrodia useamman kerran tajusin että kolmannen kohdalla kuulen juuri sitä jyrinää mikä olen kuullut kakkosimplantissa ihmisten ja itseni puhuessa. Tästä johtui vaikeus määrittää äänien vahvuutta. Madalsimme hiukan 1-3 elektrodien voimakkuutta vähentääksemme jyrinän. Jonkun verran  toki vielä jyrisi mutta ei enää niin hallitsevasti. Luotan siihen että kunhan aika tekee tehtävänsä jyrinäkin häviää.
Ja Insinööri myös selitti että matalien äänien kuuleminen on haasteellisempaa ja vaatii enemmän harjoittelua kuin korkeiden.

Tässä vaiheessa olin jo kuunnellut Insinöörin puhetta aika paljon Sonnetilla enkä voi sanoa että olisin huomannut äänenlaadussa tai missään muussakaan mitään eroa Opus2een.

Viimeinen haaste oli löytää sopivan vahva taso kakkoseen. Kuluneen viikon lopulla olin jo kaipanut volyymiä lisää ja koska nyt on tulossa kuukauden tauko ennen seuraavaa säätöä kerroin haluavani volyymiä jopa ylikanttiin koska ainahan voin kaukosäätimestä laskea sitä.
Ja näin tehtiin. Mikään ääni ei jätetty niin vahvaksi että sattui mutta kuitenkin niin vahvaksi että lähenteli epämielyttävyyttä.

Nyt jatkan kuuntelemista pelkällä kakkosella joka päivä 2 tuntia. Tämän olen päättänyt! Kuuntelu tapahtuu FM-laitteella radiota kuunnellen. Kuuntelen ruotsinkielistä Radio Vega josta tulee sopivasti puhetta ja musiikkia miksattuna.
Tuollaiselta näyttää minun kännykkäni radiota kuunnellessani.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti